Carl Spitzweg - ein realistischer Idylliker
Der Name Carl Spitzweg ist eng mit seinen Genredarstellungen von Sonderlingen, von ironisch umschriebener biedermeierlicher Idylle verbunden. Zunächst waren seine Motive jedoch nicht so populär wie heute. Moralisierende Darstellungen fanden ein breiteres Interesse als seine feinsinnigen Annäherungen an den Zeitgeist. Auch in formaler Hinsicht war Spitzweg ein Außenseiter. In den vierziger Jahren löste er sich vom akademischen Stil und entwickelte eine freiere Malweise. Als Künstler nahm Spitzweg eine ähnliche Haltung wie die damalige französische Avantgarde ein, der es um eine Erneuerung der Malkultur im Sinne individuellen Sehens ging.
Carl Spitzweg - A Realistic Romanticist
The name Carl Spitzweg is closely associated with genre depictions of eccentrics and with a Biedermeier idyll painted with ironic charm. Initially his motifs were not as popular as they are today. Moralizing depictions generated more interest than his subtle attempts to capture the spirit of his age. Spitzweg was also an outsider in formal terms. In the 1840s he left the academic style behind and developed a freer style of painting. As an artist Spitzweg adopted a similar stance to the then French avant-garde, who were interested in a renewal of painting culture in the sense of the artist interpreting a motif in a personal, individual manner.