ROMANTIK UND BIEDERMEIER MENSCH UND GLAUBE
Mit dem Wiener Kongress 1814/15 tritt auf der politischen Bühne Beruhigung ein- manche sprechen von Stagnation und Lähmung. Nicht mehr Hof, Adel und Kirche geben den Ton an, sondern das Bürgertum, das verstärkt nach Porträts verlangt. Hinzu kommt die heimische Landschaft als „Identifikationsort". Der Hauptmeister dieser Epoche ist Ferdinand Georg Waldmüller in Wien, sein künstlerischer Gegenpol Caspar David Friedrich in Dresden. Aus Protest gegen die Akademie schließen sich 1809 junge Kunststudenten zum Lukasbund zusammen und ziehen nach Rom, wo sie als Nazarener verspottet werden. Sie gründen - knapp hundert Jahre vor Gustav Klimt und der Wiener Secession - die erste Künstlervereinigung abseits der Akademie. Nazarenische Künstler prägen die religiöse Malerei der Biedermeierzeit.
ROMANTICISM AND BIEDERMEIER PEOPLE AND FAITH
The Congress of Vienna in 1814/15 ushered in a more settled period on the political stage-some refer to stagnation and paralysis. The agenda was no longer set by the court, aristocracy, and the Church but by the middle class, which resulted in a rising demand for portraits. A further theme was the landscapes of home as motifs to which people could relate. In Vienna, the preeminent master during this era was Ferdinand Georg Waldmüller, his artistic opposite was Caspar David Friedrich in Dresden. In 1809, a group of young art students set up the Brotherhood of St. Luke in an act of protest against the Academy and moved to Rome where they were mockingly dubbed the Nazarenes. Almost a century before Gustav Klimt and the Vienna Secession, they founded the first artists' association that stood apart from the Academy. Nazarene artists exerted a major influence on religious painting during the Biedermeier period.